Çeşitli üniversiteler ve siber güvenlik kuruluşlarının raporlarına göre, çevrimiçi oyunlarda karşılaşılan tehditler iki ana başlıkta toplanıyor: siber güvenlik riskleri ve sosyal riskler. Siber saldırılara maruz kalma, kişisel verilerin çalınması ve dolandırıcılık, bu ortamda sıkça rastlanan tehditler arasında. Sosyal riskler ise özellikle genç oyuncuların maruz kaldığı zorbalık, manipülasyon ve zararlı içeriklerle temas gibi unsurlardan oluşuyor.
Norton ve Kaspersky tarafından yapılan çalışmalara göre, çevrimiçi oyun platformlarında oyuncuların kişisel bilgileri büyük risk altında. Kimlik avı (phishing), dolandırıcılık ve kötü amaçlı yazılımlar (malware), oyun oynayan bireylerin hesaplarının çalınmasına veya zararlı yazılımlarla bilgisayarlarının ele geçirilmesine yol açabiliyor. Özellikle ücretsiz oyunlar veya oyun içi satın alma teklifleri, dolandırıcıların en çok kullandığı yöntemlerden biri olarak dikkat çekiyor.
*Kaspersky'nin verileri, 2023 yılında çevrimiçi oyun oynayanların %40'ının en az bir kez siber saldırıya maruz kaldığını gösteriyor. Bu saldırıların büyük çoğunluğu, oyuncuların hesaplarına izinsiz erişim veya finansal bilgilerini çalma girişimleriyle sonuçlanıyor.
*Phishing saldırıları, oyunculara gerçekmiş gibi gösterilen sahte web siteleri veya e-postalar aracılığıyla gerçekleşiyor. Oyuncuların şifreleri, kredi kartı bilgileri gibi hassas verileri bu yollarla ele geçiriliyor.
Araştırmalar, çevrimiçi oyun platformlarında çocukların ve gençlerin siber zorbalık ve manipülasyonla karşı karşıya kaldığını da ortaya koyuyor. Sosyal medya ile iç içe geçen oyun toplulukları, genç oyuncuların negatif etkilenebileceği ortamlar yaratıyor.
Araştırmalar, çevrimiçi oyun oynayan çocukların yaklaşık %20'sinin siber zorbalığa maruz kaldığını gösteriyor. Oyun esnasında karşılaştıkları hakaretler, dışlanma ya da tehditler, çocukların psikolojik sağlığını olumsuz etkileyebiliyor. Özellikle çok oyunculu çevrimiçi oyunlarda (MMORPG) bu tür zorbalık olayları sıkça yaşanıyor.
Oyun platformlarında, şiddet içerikli veya uygunsuz mesajlarla karşılaşan gençler, uzun vadede sosyal gelişim açısından risk altında olabilir. Aynı zamanda, oyun bağımlılığı da gençlerin okul başarısını ve genel yaşam kalitesini olumsuz etkiliyor. Yapılan araştırmalar, 2024 yılında çocuklar arasında oyun bağımlılığının %30 oranında arttığını ve bu durumun sosyal ilişkileri ve akademik başarıyı olumsuz etkilediğini ortaya koyuyor.
Popüler çevrimiçi oyunlar, kullanıcıların psikolojik manipülasyona açık olduğu ortamlardan biri haline gelmiş durumda. Oyun içi satın almalar, kullanıcıları daha fazla harcama yapmaya teşvik ederken, bazı oyunlarda oyuncular sosyal baskıya veya manipülatif reklamlarla karşı karşıya kalıyor.
*Loot box (ödül kutusu) sistemleri özellikle eleştirilen bir oyun içi satın alma yöntemi olarak öne çıkıyor. Bu sistem, oyuncuların rastgele sanal eşyalar kazanabilmesi için para harcamalarını teşvik ediyor ve bağımlılık yaratabilecek bir kumar etkisi yaratıyor.
*Psikolojik manipülasyon: Oyunlar, oyuncuları daha fazla zaman harcamaya ve oyun içinde gerçek para harcamaya teşvik eden yapılar sunarak manipülasyona açık hale getiriyor.
(Ramazan Gültaş)